Monday, July 26, 2010

Bukanlah boneka

Lagu ini aku mendapat inspirasi daripada apa yang aku lihat, dengar dan rasa disekelilingku. Propaganda, diskriminasi, politik dan gelagat manusia yang berlaku dalam arus permodenan kini kebanyakkannya sudah lari dari landasannya. Halal dan haram sudah tidak lagi menjadi landasan hidup. Bagi mereka kepuasan di waktu muda perlu dikecapi secukup-cukupnya tanpa merujuk pada amar makhruf nahi mungkar yang mana bagi mereka mengongkong kepuasan hidup mereka. Lagu ini aku cuba untuk membuka mata semua supaya jangan mudah terlalu leka dengan arus permodenan. Impian dan cita-cita perlu berlandaskan pada yang SATU.



Kita satu suara
langkah untuk berjaya
jangan mudah kau leka
dengan arus permodenan

Arak itu syaitan punya
janganlah kau cuba
dadah musuh kita
jangan terpedaya

Suap sana sini
dah kenyang kau tak bising
tukar sana sini
duit haram yang kau cari

Diriku hanyalah
manusia biasa
penuh cita-cita

Aku bukanlah boneka
boneka yang kau ciptakan
ku punya hati dan perasaan

Ayuh semua kawanku
berlari dan terus menuju
menggapai apa yang kau mahu

Aku bukan nak perli
tapi ini realiti
ku hanya nak menyampaikan
apa yang ku rasa

nyanyian : Kugiran gula-gula kapas puteh

No comments: