Saturday, July 24, 2010

Kugiran Gula-gula Kapas Puteh


Kali ni aku ingin bercerita sedikit tentang kugiran gula-gula kapas puteh(g2kp). Ianya tak dapat digambarkan dengan kata-kata. Kegembiraan dan kepuasan bersama gula-gula kapas puteh amat meninggalkan kesan yang mendalam dalam diri aku. Dipendekkan cerita, g2kp ditubuhkan pada tahun 2007. Alkisahnya bermula ketika aku menyertai kelab House of Multy Expertise (HOME). Dalam kelab ini terbahagi pada 3 bahagian iaitu graphic art, Nasyid dan Band. Selepas selesai mesyuarat kelab pertama, aku terlihat seorang mamat bertubuh ganjil seperti Joey Ramones. Nama dia Izmanuddin. Nama metal Din. Aku pun borak-borak la dengan dia pasal muzik scene and anything else about music. Maka disitulah hasrat ingin menubuhkan sebuah band.

Pada peringkat permulaan aku agak was-was dengan g2kp. Bukan apa, masing-masing dengan genre kegemaran masing-masing. Jiwa aku amat kuat pada genre Grunge. Manakala Vokalis aku more to punk. Tetapi itu bukan halangan buat kami untuk terus berkarya. Akhirnya kami memilih muzik soft punk + alternative rock + sedikit rasa soda pada muzik g2kp. Kami sering mengadakan persembahan untuk event2 or dinner kolej-kalej lain. Kami juga pernah menyertai gigs di
City Plaza Johor Bahru. Disitu kami memperoleh pengalaman bermain muzik. Suka duka dilalui bersama. Naik turun DSI angkat amplifiers dan music instrument lain sudah menjadi perkara biasa. Semuanya dengan keringat sendiri dan bantuan rakan-rakan yang sentiasa bersama g2kp. Yang paling membanggakan aku, single pertama kami bukanlah boneka berjaya memenangi pentandingan battle of the band sempena konvokesyen UTM yang ke 43.

Sekarang kami sedang berehat sebentar. Masing-masing telah menamatkan pengajian dan mempunyai kerjaya masing-masing. Aku masih terus mengumpul material-material baru sebagai simpanan peribadi dan untuk g2kp. Harapan aku agar suatu hari nanti kami dapat berkumpul semula dan merekod satu demo. Amin...

Tentera-tentera g2kp :

Tukang lalak / gitar kedua : Din a.k.a Joey Ramones

Gitar letrik : Udie

Pemetik tali besar : Paan a.k.a siketam angkasa

Papan Kekunci : malee
Kaki pukul : Panjang, Iman dan Kell (silih berganti)

Tambahan perkusi : Daus, Erwanshah, atip dan shiro


*semua tentera adalah pelajar Universiti Teknologi Malaysia.



2 comments:

Muhamad Izzmanudin Ibrahim said...

terbaikla..mule2 aku wat cter kat blog aku..pas tu ko..hdup G2KP//yeah//

Hati Kusut said...

yeah!!!din ramones!!haha